Sunday, April 12, 2009

Elindultam szép hazámbúl…


Elindultam szép hazámbúl…


Beszélgetés Tálas Ernővel, a Svéd Királyi Operaház nyugalmazott operaénekesével


A torontói katolikus templomban megrendezett Szent Erzsébet búcsú különösen nagy számú magyar hívet vonzott ebben az évben, és nem csak a katolikusokat... Egy megújulás érződött a megfoghatatlan érzések energiamezejében. A templomban az állóhelyeket is megtöltő hívek nagy áhítattal követték a Sajgó Szabolcs atya által celebrált szentmisét. A szertartás alatt egy gyönyörű, makulátlan, tiszta lírai tenor csendült fel a kórusból. Később, a díszebéden is hallhattuk ugyanezt a szép tenort, kíséret nélkül. Tálas Ernő operaénekes Handel oratóriumát adta elő angolul, majd a Szt. Erzsébethez szóló himnuszt énekelte magyar nyelven. Mindannyian köszönettel tartozunk a jászladányi születésű Svéd Királyi Operaház tenorjának, hogy templomi búcsúnkat lírai belkántójával ünnepélyesebbé tette. Másnap élvezetes volt elbeszélgetni a művész úrral, aki tehetségével és művészetével egy emberöltőn át szolgálta és gazdagította hallgatóságát.

Az idén már másodízben járok Torontóban – meséli. Ide mindig szívesen jövök, mert a magyar énekszót elvinni a külföldön szétszórtságban élő honfitársaknak nem csak művészi, de hazafias kötelesség. Sokfelé megyek, mert hangomnak a gépi megszólaltatása soha nem ugyanaz, mint az élő előadás. Fontos számomra a közönséggel való élő kapcsolat.

Mivel életpályájának legnagyobb részét a Svéd Királyi Operaház tenorénekeseként töltötte, volt-e arra lehetősége hogy magyar zeneszerzők műveit adja elő ?

- Hogyne. Mindég arra törekedtem hogy a magyar zene jó hírét megörökítsem. Ha én koncertet adok bárhol a világon, abból a magyar szerzők művei soha ki nem maradhatnak. Az lehet magyar népdal, Kodály vagy Bartók népzenei feldolgozás, de lehet Lehár mű, vagy Erkel opera. A magyar szerzők zenei területén sok olyan alkotás van, ami az én lírai tenoromnak megfelel.

Volt-e családi háttere a pályaválasztásának?

- Az éneklési hajlam apám anyai részéről jöhetett. Az apai nagymamám a templomban volt előénekes. Az annyit jelentett, hogy ő adta meg a szólamot, az ő hangja hallatszott a templomban legjobban. Gyermekkoromban az iskolában énekeltem a gyermekkórusban először, mint szoprán, később, a mutáló kor után, tenor lett belőlem.

Van e családja, gyermekei?

- A két gyűrű, amit az ujjamon viselek, két házasságot jelent. Az első feleségem svéd volt, és a házasságunk gyermektelen volt. A második feleségem Svédországba bevándorló magyar volt. Özvegy vagyok. Gyermek nélkül maradtam. Viszont a keresztlányomnak a családját sajátomnak tekintem.

Van egy másik nagyon-nagy családja, a jászladányi iskola, amelyet tudomásunk szerint komolyan támogat?

- Alapítványt létesítettem a jászladányi iskolában, amelynek a kamatjából minden évben érettségi prémiumokat osztanak ki. A jászladányi koncertekért nem kérek gázsit. Ha van bevétel, az az iskolát szolgálja.



Azt jelentette ki a médiában, hogy "Ahol én fellépek ott van a Metropolitan", hogy érti ezt?

- Ezt Caruso mondta egyszer, amikor a milánói Scala-ban és a Metropolitan-ben való szereplése után elfogadott egy Isten háta mögötti kis faluban lévő fellépést. Meg voltak botránkozva barátai. Akkor mondta a nagy énekes zseni: "Barátaim, ahol én énekelek ott van a Metropolitan ". Nem volt igaza?

Tehát Tálas Ernőnek is ez az életfilozófiája?

- Ez azt jelenti, hogy a szép éneket, a belkántót, akárhova is viszem, nem az számít, hogy hányan jönnek el, hogy milyen kisvárosban, faluban lépek fel. Ahol emberek élnek, és ahova meghívnak, el kell menni énekelni.

Hadd tekintsünk be az életének egy igazán örömteli pillanatába…

- Egy magyar barátom elhatározta, hogy az esküvőjét a Szt. Péter Bazilikában tartja, és engem hívott meg tanúnak. Ha ez a tanú énekes is, akkor énekelnie kellett az esküvőjükön. Nagyon boldognak éreztem magam, hogy végre eljutottam életemben oda, ahol egy ilyen csodálatos Isten házában énekelhetek. Az énekesnek a célja a belkántó szolgálata. Az Isten szolgájának nevezi magát az énekes is, mert az embereken keresztül az Istent szolgálja, az ő általa megáldott tehetséget adja át az éneklésén keresztül.

Bölcsészeti kart is végzett, ugye?

- Walter Margitnak, az egyik zenetanárnőnek énekeltem felvételi vizsgán egy művet, úgy húsz éves lehettem. Ő azt mondta, hogy érdemes a hangommal foglalkozni, de a művészi pálya igen labilis. Azt ajánlotta hogy szerezzek magamnak egy "tisztességes" foglalkozást is. Így, megfogadva tanácsát, mielőtt a zeneakadémiai tanulmányaimat elkezdtem volna, a Pázmány Péter Tudományos Akadémia bölcsészeti karára jelentkeztem. A német és olasz szakon négyévi tanulmány után megkaptam a gimnáziumi tanári oklevelemet. Mint énekesi pályára készülő fiatalembernek a nyelvtudás fejlesztése nagyon jól jött. A német a dalnak nyelve, az olasz nyelv az operáé. Egy énekes számára ez a két nyelv nélkülözhetetlen. Óriási segítség volt számomra a latin nyelvtudás is, ami kötelező volt még a gimnáziumban.

Ebből az következik, hogy tökéletesen beszél több nyelvet?

- Tökéletes nyelvtudás nincs. Még az anyanyelvünket sem beszéljük tökéletesen. A német és olasz nyelvet úgy tudom artikulálni, énekelni, hogy ha a közönség körében egy olasz, vagy egy német hallgató ül, úgy érzi, hogy saját anyanyelvén hallja az előadást. Egyébként, én mindent eredetiben énekelek. Így legalább 10-15 nyelv van a repertoáromban. Azt még megjegyezném, hogy a svéd nyelvet 55 év után anyanyelvi szinten beszélem.

Miért választotta Svédországot a kivándorlásnál?

- Két okból választottam, tudatosan. Először azért, mert Európában van. Másodszor, mert semleges ország volt, amely elkerülte a két szörnyű világháborút és humanitásáról volt híres. Plusz, az akkori 1956-os Svéd Királyi Operaház igazgatója, Set Svanholm az egyik legnagyobb Wágner tenor volt egészen 1963-ig, aki sokszor vendégeskedett a Budapesti Operaháznál. Kezdő énekes voltam, 1956-ban fejeztem be az énekes zeneakadémiai tanulmányaimat, s ott álltam munka nélkül, színház nélkül, pályakezdési lehetőségek nélkül. Amikor novemberben kivándoroltam Svédországba, ott próbát énekeltem, és felvettek ösztöndíjas szerződéssel a Svéd Királyi Operába. Megszerettem Svédországot. Megkaptam az indulási lehetőségeket. Később szabadságot kaptam, kiutazhattam más országokba, ahol énekelhettem, szerződéseket, szerepeket kaphattam. Így jutottam el Németországba és Svájcba. A Stokholmi Operánál csak a színpadtól búcsúztam el. Ez annyit jelent, hogy az operaszínpadra már csak a fiatalok kellenek, de a koncert pódium az nyitva áll. Akinek hangja van, egészséges és meg van az ambíciója, az a pódiumon élete végéig énekelhet.

Mi fiatalságának a titka? Nem hittem a fülemnek, mikor bemutatták, hogy 80-ik életévén túl van. Testben, lélekben, hangban nagyon fiatalos. Ezt hogyan sikerült elérnie?

- Elsősorban ezt talán édesanyám génjeinek is köszönhetem. A második tényező a mértékletes élet. Az egyik zeneakadémiai tanárom, Forrai Miklós tanácsát örökre megfogadtam, aki azt mondta, hogy egy énekesnek éjfél előtt ha csak 5 perccel is az ágyban kell lennie és aludni. Egy énekes életében ezt nagyon nehéz betartani, mert az előadások későn végződnek és az éneklésre befektetett energiát általában egy kései vacsorával pótolják. Én vigyáztam rá, hogy mindenben mértékletes legyek.

Munkájáról szeretnék érdeklődni. Egy ilyen művésznek mint ön, mennyit kell gyakorolnia, hogy egy ilyen magas szakmai szintet elérjen és azt tartani is tudja?

- Hát ez is egyéntől függ, vannak énekesek, akik órákig beéneklik magukat. Én nem vagyok az a típus. Ha egészséges a hang, egy futóskála és a szövegnek kis gyakorlása nekem általában elég. Nem vagyok híve a hosszas ordibálásnak.

Apropó a szöveg. Mennyi ideig tart egy szöveget elsajátítania?

-A szöveget könnyen tanulom. Egy műnek a betanulásánál először a dallamot fogom meg, és akkor úgy tanulom rá a szöveget. Az emlékezőtehetségem hála Istennek még nagyon jó most is. Ezt talán az iskolában gyakorolt memory tervnek köszönhetem. A rengeteg verstanulás, amely kötelező volt.

Ki a kedvenc zeneszerzője?

- Én lírikus tenornak születtem, tehát nem erőlködtem azon, hogy Radamest vagy Otellót énekeljek, mert az egyből tönkretett volna még a pályám kezdetén. Megvan a lírikus tenornak a területe. Túlambicionálni magát senkinek sem szabad. Mozartot a szívemben hordozom. Zeneakadémiai tanulmányaimat 1956-ban végeztem és már akkor szerettem volna Taninót vagy Don Ottaviót énekelni a Mozart 200 éves születési évfordulójára, de akkor még iskolás voltam. Később ez a vágyam is teljesült.

Milyen operákat énekelt?

- Énekeltem a Szöktetés a Szerájból, a Varázsfuvolát, a Cosi fan Tuttét, a Don Giovániban a Don Ottaviót, amit az operák operájának is neveznek. Olasz és francia gyöngyszemekből megemlíteném a Gyöngyhalászt, a Traviatát, a Rigolettót, a Bohém életet.

Mikor előad, mennyire fontos a színjáték?

- Szinte gyermekkori élmény, hogy már 14-15 éves koromban színpadon szerepeltem. Előadói tehetségemet ez segítette a későbbi szerepek megformálásában.

Hányszor volt Amerikai körúton?Most hova látogat el?

- Toronto, Los Angeles, Cleveland. Elsősorban a magyarokhoz. Nekik mindig különleges odaadással és örömmel énekelek. Ez a hatodik körutam Amerikában.

Egy kívül álló szemével milyennek látja a kanadai magyar életet, a magyar iskolát?

- Azt érzékelem, hogy az itteni nevelők, pedagógusok törődnek az ifjúsággal és mindent elkövetnek, hogy megmentsék a következő generációt a magyarságnak. A magyar történelem és irodalom tanításával talán megakadályozhatják vagy késleltethetik a teljes beolvadást. Fontos hogy a magyar jelleg és csodálatos anyanyelvünk megmaradjon.

Van e politikai állásfoglalása?

- Én mindig annak voltam a híve, hogy a magyarságunkat minden körülmények között, a világon ellenszélben is, meg kell tartanunk, persze a befogadó ország nyelvét meg kell tanulnunk, mert enélkül egy emigráns sem boldogulhat.

Az élet mottója?

- Mennél több szépséget átadni a közönségnek. A műsoraimat megalkotni úgy, hogy mindig legyen valami új benne, valami népies, valami megfogó, fülbemászó, szívhez szóló.

Szeretettel búcsúzunk és visszavárjuk Tálas Ernő művész urat Torontoba.

Török Erzsébet

St. Erzsébet templom, Toronto

November 18. 2008

1 comment: